Rekolekcje 10-12 czerca

Witam,

Rozpoczynamy zapisy na rekolekcje, ktore odbeda sie w osrodku Bucze na Kaszubach pomiedzy 10-12 czerwca.  Temat bedzie zwiazany z uroczystoscia zeslania Ducha Swietego. Koszt rekolekcji – $40, w co wiczone jest wyzywienie i zamieszkanie w sobote i niedziele (dojazd i wyzywienie w piatek wieczorem na wlasny koszt).

Jedzie z nami Ojciec Jozef.

Zapisy prowadzi Tomek i Bogdan.  Prosze wyslac maila pod: zarzadgrupypiatkowej[at]gmail.com.

Liste uczestnikow mozesz zobaczyc pod linkiem LISTA .

Bardzo prosimy zapisac sie do nadchodzacego piatku, 3 czewca, bowiem musimy zrobic zakupy i do tego potrzebna jest nam liczba uczestnikow.

Pogoda w Barry’s Bay – Weather Channel

Advertisements

Spotkanie 27-go maja, 2011

Na nadchodzacym spotaniu przedstawimy postacie 3 kandydatow na patronow Grupy Piatkowej. Trzy pierwsze postacie to: Ludwik de Montfort, Brat Antoni Kowalczyk i Pierre Giorgio Frassati. W zalaczniku znajdziecie zdjecia lub obrazy tych postaci.

Kazda prezentacja bedzie trwala okolo 15 minut. Prezentacja o Bracie Antonim bedzie w formie filmu.

Tak a pro pos Ludwika de Montfort, to niezly z niego gosciu. W pewnym momencie lokalny biskup zabronil mu gloszenia jego nauk, wiec ten poszedl na pieszo do Rzymu (okolo tysiac kilometrow), aby zapytac, czy jego nauka jest zgodna z wola Boza.

Moja prezentacja bedzie glownie oparta na liscie apostolskim Jana Pawla II do zgromadzen zalozonych przez Ludwika de Montfort opublikowanego 8 grudnia 2003 roku (zobacz: http://www.voxdomini.com.pl/pap/mar_swludwika.htm).

Szacujemy, ze prezentacje zajma nam okolo godziny, poczym nastapi czesc towarzyska.

Do zobaczenia w piatek,

Spotkanie 6-go Maja

Po pasjonujacej grze w pilkarzyki, ks. Andrzej rozpoczal spotkanie z cyklu Kamerun i obyczaje w Afryce.  Oto jego glowne tematy:

Transport
W porze suchej (grudzien – kwiecien) drogi sa w miare OK.  W porze deszczowej duzo drog jest zalanych i czesto nawet niszczone sa mosty.  W Kamerunie jest mentalnosc ze nie warto naprawic cos raz a porzadnie, lepiej naprawic tak na chwile bo z kazda nastepna naprawa beda nowe fundusze i kolejna okazja do kradziezy.  Francuska firma ktora wywozi z Kamerunu bawelne tez mysli tymczasowo; naprawiaja oni drogi tylko na dzien dzisiejszy aby wywiesc bawelne w danej chwili.

Jesli ludzie chca dostac sie z punktu A do B, powinni zabrac ze soba rzecz bardzo cenna – swoj wlasny czas.  Autobus nie odjedzie dotad az nie bedzie caly zapelniony, wiec jesli ktos chce odjechac o 8am a ostatnia osoba przyjdzie o 13, to wtedy kierowca ruszy.  Osoba ktora bardzo spieszy sie moze wykupic pozostale wolne miejsca w autobusie aby przyspieszyc wyjazd.  Kierowca oczywiscie po drodze zatrzyma sie i zabierze pasazerow na te juz wykupione miejsca i pobierze za nie nastepna oplate.

Chowanie zmarlych
W Kamerunie zmarlych nie chowaja w trumnach.  Sa oni owijani w szmaty i spuszczani do ziemi a w poprzek nad nimi sa kladzione grube galezie i na to posypywana jest ziemia.  Zmarlej osobie towarzyszy rodzina i sasiedzi czuwajac w nocy; jest przekonanie ze mezczyzna potrzebuje 3 dni aby dostac sie do Nieba a kobiety i dzieci 4 dni. Czesto zwloki sa po roku czasu odkopywane i wyciagana jest ludzka czaszka.  Jest ona myta, gotowana a potem uzywana jako puchar z ktorego zebrani pija wino i jest kolejna okazja do zabawy.  Potem ta czaszka jest niesiona w odlegle miejsca i zostawiana w garnku.

Jest tez ciekawy zwyczaj “rozrachunkow ze zmarlym” gdzie zyjacy moga stac lub tanczyc na grobie nieboszczyka i wypowiedziec na glos swoje zale i pretensje do zmarlego.  Ks. Andrzej wspomnial ze dobrze dla zyjacych jest przebaczyc nieboszczykowi wszystkie niesnaski bo on juz opuscil nasz swiat a my zostajemy tu z naszym gniewem.

Choroby
Jedna z chorob to malaria powodowana przez ukaszenie komara; szczegolnie czesta w porze deszczowej.  Inna to ameba powodowana przez wypicie skazonej wody i ten pierwotniak atakuje watrobe.  Sam ks. Andrzej zachorowal na amebe i zajelo mu 8 miesiecy na leczeniu w Polsce aby dojsc do siebie; mial wyciagana i czyszczona watrobe.

Niebezpieczne bywa rowniez ukaszenie wezy; szczegolnie malych wezy ktorych nie widac a sa jadowite.  Brak szybkiej opieki lekarskiej powoduje smierc.  Jest tam zwyczaj aby zaraz po ukaszeniu weza naciac skore powyzej rany i tam wlozyc specjalny czarny kamien ktory wysysa jad weza.  Czesto ludzie nosza ze soba taki czarny kamien, ks. Andrzej wozi podobny w samochodzie.  W miejscowych szpitalach sa niezyjace egzemplarze roznych wezy bo lekarstwo zalezy od jadu weza.  Kiedy ukaszona osoba przywieziona jest do szpitala, jest ona pytana o wskazanie weza ktory ja ukasil aby lekarz wiedzial jakie lekarstwo podac.

Jest tez bardzo niebezpieczna choroba panujaca blisko wody (slepota rzeczna), gdzie maly pierwotniak wsysa sie w skore czlowieka, przenika do krwi i z ta krwia krazy po calym ciele.  Na koniec uszkadza on galki oczne powodujac slepote; ks. Andrzej podkreslil ze w Kamerunie jest duzo niewidomych ludzi. Link o tej chorobie znalazl Maciek Gronski –  http://en.wikipedia.org/wiki/Onchocerciasis

Magia
Ks. Andrzej wspomnial ze tam gdzie nie ma chrzescijanstwa ludzie otwieraja sie na rozne magie i sa tam biali (dobrzy) i czarni (zli) czarownicy; popularni tez sa znachorzy.  Opowiadal nam o czlowieku ktory bez zadnej wiedzy medycznej potrafi swietnie poskladac zlamane kosci; robi to na wyczucie.
Uslyszelismy historie o miejscu ktore bylo ogrodzone brama i do tego miejsca mogli wjechac tylko nieliczni ludzie.  2 osoby jechaly na motorze przez brame i ulegly wypadkowi; francuski lekarz obecny na miejscu stwierdzil zgon jednej z nich.  Rodzina mowila ze ich syn zyje i tylko jest opetany przez zlego ducha obecnego w tej bramie.  Potwierdzal to fakt ze po 4 dniach cialo wogole nie rozkladalo sie.  Rodzina musiala przygotowac piwo i posilek dla wioski i do akcji ruszyli czarownicy; po ich zakleciach i modlitwach syn wstal tak jak by nigdy nic.

Ks. Andrzej opowiedzial slyszana historie o dziewczynie ktore zostala zamieniona w krowe przez zlego czarownika; krowa zostala sprzedana i zabita a mieso tej krowy bylo ponoc zupelnie inne od miesa innych krow i bylo nie do ugotowania.

Dziwne obyczaje
W niektorych plemionach jest kult grubej kobiety; kobiety sa specjalnie tuczone i aby nie chodzily i nie tracily wagi czesto maja podcinane sciegna.

Ogloszenia
Marta Michna i Maciek Sliwa oglosili ze sa zareczeni i na to konto przyniesli 2 butelki szampana.  Zaspiewalismy im 100 lat i po krotkiej zachecie z naszej strony “gorzko, gorzko”, pocalowali sie.