Uniewaznianie slubu koscielnego

Niech bedzie pochwalony Jezus Chrystus!

W miniony piatek ojciec Daniel dal prezentacje na temat uniewaznienia malzenstw w Kosciele Katolickim. Na poczatku warto uswiadomic sobie, czym jest malzenstwo w oczach Kosciola:
Jest to przymierze, nie zwykly kontrakt.
Jest to partnerstwo na cale zycie.
Jest ono ukierunkowane w strone dobra wspolmalzonkow oraz prokreacji i edukacji dzieci.
Istotnymi cechami malzenstwa sa zjednoczenie i nierozerwalnosc.

Istnieja trzy glowne wartosci, dobra, w malzenstwie. Sa to bonum fidei- wiernosc, bonum prolis- otwartosc na potomstwo, oraz bonum sacramenti- nieustannosc i nierozerwalnosc.

Czym jest wiec uniewaznienie malzenstwa?
Jest to stwierdzenie poprzez trybunal koscielny, ze to, co bylo uwazane jako wazne malzenstwo, w istocie nim nie bylo. (Peters) Ale o tym innym razem, rowniez aby nie bylo za duzo do czytania za jednym razem, i zeby poszczegolne punkty podane powyzej o malzenstwie spokojnie sobie przypomniec.

Prezentacja ojca Daniela byla bardzo ciekawa, mysle ze dobrze miec ogolna wiedze na podany temat. Zapraszamy na spotkania piatkowe z ojcem Danielem, bo okazuje sie ponownie, ze mozna z nich wyniesc duzo wiedzy i pozytku dla siebie.

Malzenstwo moze byc uniewaznione jezeli:
1. Brakuje formy kanonicznej- nie byl sprawowany sakrament z przysiega malzenska.
2. Byla obecna przeszkoda ktora nie byla ujawniona.
3. Zaistniala wada w przysiedze malzenskiej z powodu
a) braku wiedzy
b) braku woli
c) braku kompetencji

Forma kanoniczna jest to zawarcie malzenstwa w kosciele przed kaplanem lub inna uprawniona osoba oraz dwoma swiadkami.
Jezeli chodzi o nieujawnione przeszkody, nalezy do nich miedzy innymi impotencja seksualna.
Do braku wiedzy mozna zaliczyc oszukanie osoby poprze druga osobe aby uzyskac zgode na malzenstwo.
Brak woli jest to udawanie slubow malzenskich, przynajmniej jedna z osob wogole nie ma takiej intencji podczas slubowania.
Brak kompetencji jest to na przyklad zachwiania psychiczne, gdzie jedna z osob nie moze zdrowo ocenic czym jest malzenstwo.

Jak mowi Ojciec Swiety Jan Pawel II, tylko brak kompetencji a nie trudnosci w malzenstwie uniewazniaja malzenstwo.

     Ojciec Daniel mial przygotowana profesjonalna prezentacje na temat uniewaznienia malzenstw, zawierajaca o wiele wiecej informacji i szczegolow niz to sprawozdanie. Jezli ktos jest tymi informacjami i szczegolami zainteresowany, moge przeslac pelna prezentacje Powerpoint ojca Daniela.

Ktoz jak Bog!

Monika Kulacz

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s